Ut på Tur
Gamle Drammenbanen Spikkestad-Brakerøya Turbeskrivelse
Klikk på stabel-ikonet øverst til høyre for å velge kartbakgrunn og elementer Rute     Evt. adkomst/retur

Kan velges i kartvelgeren: Alternativ rute over Spikkestadtunellen     Opprinnelig spor

Startpunkt for turer på Gamle Drammenbanen har tradisjonelt vært Gullaugkleiva, ettersom traseen mellom her og Spikkestad har bestått av det gamle sporet, pluss at Spikkestad tunell I (som kommer ut ved Gullaugkleiva) har vært stengt/avsperret. Nå er imidlertid sporet revet, og strekningen anlagt som turvei med grusdekke. Tunellen var tidligere egentlig stengt for ferdsel annet enn som bilvei for beboere på Enga, slik at man måtte ta seg rundt (men ble likevel flittig benyttet av lokale syklister og turgjengere). Etter at tunellen ble sikret, og i 2021 fikk installert belysning, er den imidlertid nå offisielt en del av turveien. Så nå er det tilrettelagt for å starte fra Spikkestad stasjon. Hit går det lokaltog to ganger i timen, og i enden er det mulig å ta tog igjen fra Brakerøya stasjon.

Om turen skal gjøres som en runde med start og mål på samme sted, kan det være en fordel å starte nede på Gullaug. Det er nemlig noen harde oppstigninger opp Gullaugkleiva, og da slipper man å avslutte turen med disse. Selve banen går jevnt og slakt nedover hele veien fra Gullaugkleiva, takket være at det er en jernbanetrasé, med sine særdeles rigorøse krav til stigningsforhold. Norske hovedlinjer skal ha maks. 25 promille stigning (1 meter opp pr. 40 meter bortover), men på linjer hvor det også går godstog, noe det jo gjorde på Drammenbanen, er grensen 12,5 promille - som er så og si flatt! Det er derfor ikke noe problem å sykle motsatt vei heller.

Etter å ha passert Teglen kirke og kultursenter ved Spikkestad stasjon og krysset veien, er det strake veien på Gamle Drammenbanen helt til man kommer til Reistad i Lierbakkene. Bortsett fra at hvis man ikke skulle ønske å sykle gjennom den første tunellen, så kan man ta av opp en bratt kneik fra Enga, like før tunellen, og så følge veien over og opp igjen til linja rett utenfor den andre tunellinngangen (se kart). Ved Reistad må man krysse FV282 (Lierbakkene) rett etter rundkjøringen, hvor banen tar av igjen ned til venstre. Så er det igjen strake veien helt til den ender opp ved Hegsbroveien rett utenfor Lierbyen. På kartet ser man tydelig at deler av den gamle jernbanelinja i dag er Ringeriksveien, hvor det er forbudt for gående og syklende, så her må man forlate linja og sykle gjennom Lierbyen, inntil man kommer til rundkjøringen ved Heggtoppen. Hvis formålet er å utforske den gamle Drammenbanen, bør man imidlertid svinge innom gamle Lier stasjon, som fortsatt står der, med et togsett ved perrongen som tjener som pub (og som aldri vil kunne komme derfra igjen p.g.a. manglende spor både foran og bak!).

I sørenden av rundkjøringen ved Heggtoppen fortsetter banen som gang- og sykkelsti hele veien inn til Drammen. Den aller siste biten langs E18 er vel egentlig ikke den gamle banen, da traseen her fortsatte over det som nå er motorveien og inn mot dagens spor ved Brakerøya. Skal man helt til Brakerøya stasjon, tar man ned til høyre etter broen over E18. Foreslått rute tilbake mot Gullaug eller Spikkestad går på veien langs godssporet på Lierstranda, og deretter på lite trafikkerte veier og gang-/sykkelstier, så man behøver ikke sykle en eneste meter langs den sterkt trafikkerte E134 (tidligere RV 23). Den stiplete linjen på kartet markerer en foreslått forbindelse mellom start- og endepunktene for banen, men denne kan naturligvis modifiseres - eller man tar rett og slett banen tilbake igjen også, og har da en stigning på under 2 promille nesten hele veien!

Lenker

Se bildene i full størrelse (åpnes i ny fane)

Område Østlandet
Kommune, Fylke Røyken / Lier, Buskerud
Distanse Spikkestad-Brakerøya: 14,8 km
Retur via Gullaugkleiva: 8,2 km
Høyde Spikkestad/Brakerøya/Diff. 139 / 3 / -123 m
Stigning/Fall Spikkestad-Brakerøya 54 / 190 m (ca)

Høydeprofil Spikkestad-Brakerøya

Geir A. Granviken Mai 2023

© 2023 Geir A Granviken   postggranvik.no